MANCA BAJEC / Prolog: Tkalec preteklih potencialov, 2021
PREDSTAVLJAMO EKO 8 UMETNIŠKE PROJEKTE
MANCA BAJEC / Prolog: Tkalec preteklih potencialov, 2021
HD video, 7 min 24 sek
z dovoljenjem umetnice
Umetnica, raziskovalka in pisateljica Manca Bajec je v video in zvočnem posnetku ustvarila pripovedno delo, govorni performans, ki se odvija kot scenarij. Delo črpa navdih iz zamisli o izumu in neuspehu ter poskusu in napaki. Kratka pripoved, ki se naslanja na pojem pajka tkalca kot simbola številnih asociacij z MTT-jem, vključno z njegovo vlogo maskote v tovarni, nas popelje v preplet razmislekov o tem, kakšni bi lahko bili prihodnji potenciali spomina, in o pojmu spomina kot prihodnji industrijski krajini.
V središču nenavadne zgodbe sta prispodoba pajka, ki je prisiljen tkati za gospodarja, in amneziji podobna lastnost rastline, kot je angelska trobenta, ki lahko povzroči dolgotrajno izgubo spomina. Manca Bajec ozadje tekstilne tovarne z zgodovinskim, a oddaljenim spominom na cvetočo izvozno tovarno v nekdanji Jugoslaviji, ki je živela svoje opojne dni uspeha, uporabi kot kraj proizvodnje z razširjenim programom socialnega varstva, izobraževanja in kulture. To je bil pravzaprav eden od povodov za umetničino raziskovanje dejanske zgodovine gledaliških iger in kulturnih predstav, ki so jih ustvarjali in uprizarjali tukajšnji delavci. Pripovedno delo je tudi zgodba o politični in družbeni amneziji ter iluzornem branju, saj slišimo glas pripovedi, medtem ko vidimo le prostor z zavesami, oder, ki se ne odpira. Ta vizualni scenarij, ki se navezuje na absurde resničnosti in fikcije, mitološke zgodbe o Arahni, znanstveno literaturo o razvoju pajkove svile, predstavlja like in pripravlja prizorišče za prolog igre o nepristni naravi spomina, ki jo deloma sprožata arhitektura in namen tekstilne tovarne MTT.
Manca Bajec (r. 1982, Velika Britanija/Slovenija) je umetnica in raziskovalka, katere interdisciplinarno delo je umeščeno na področje družbenopolitičnega dogajanja. Svoje delo je predstavila po vsem svetu, med drugim na bienalu v Kaunasu, ICA, Beside War Italija, WARM Sarajevo, v Spominskem muzeju 9/11, na univerzah Columbia, The New School, Goldsmiths in Cape Town. Leta 2019 je na Royal College of Art zaključila na praksi temelječi doktorski študij. Trenutno dela kot odgovorna urednica revije Journal of Visual Culture. Živi med Ljubljano in Londonom.